Predikce zaměstnanosti v profesích (Kompas)
Počet zaměstnanců v profesi
Charakteristika profese Informace v tomto bloku jsou přebírány z webu NSP
PR specialista
Odborný směr
Obchod a marketing
Charakteristika
PR specialista řídí a koordinuje činnosti oddělení organizace pro styk s veřejností, zastupuje a poskytuje oficiální prohlášení za organizaci.
Pracovní činnosti
- Poskytování kvalifikovaných informací především masmédiím a široké veřejnosti o plánech, dosažených výsledcích či postojích organizace k určitému tématu.
- Příprava, plánování a řízení komunikačních kampaní.
- Příprava tiskových zpráv a jejich distribuce.
- Komunikace se zástupci médií a redakcí, sestavování a realizace komunikačních strategií.
- Vypracovávání reportů a mediálních analýz.
- Realizace mediálních tréninků.
- Zastupování klienta v roli mluvčího společnosti.
Kód ISCO
2432
Více informací
Tiskový mluvčí
Odborný směr
Média, publicistika a knihovnictví
Charakteristika
Tiskový mluvčí řídí oblast mediální politiky, zabezpečuje tvorbu koncepce a strategie v této oblasti.
Pracovní činnosti
- Zajišťování informačních, publicistických a tiskových vztahů k veřejnosti, hromadným sdělovacím prostředkům a zpravodajským agenturám.
- Tvorba mediální politiky a koncepce.
- Vystupování v hromadných sdělovacích prostředcích.
- Publicistická činnost.
Kód ISCO
2432
Více informací
Odborný pracovník vztahů k veřejnosti
Odborný směr
Média, publicistika a knihovnictví
Charakteristika
Odborný pracovník vztahů k veřejnosti zajišťuje informační, publicistické a tiskové vztahy organizace k veřejnosti a hromadným sdělovacím prostředkům.
Pracovní činnosti
- Vytváření a realizace projektů a programů informování.
- Sledování periodik, vyhodnocování jejich přístupu k vybraným tématům.
- Zajišťování součinnosti s médii, organizace tiskových konferencí.
- Prezentace činnosti organizace ve vztahu k veřejnosti.
Kód ISCO
2432
Více informací
Specialista služeb zákazníkům
Odborný směr
Obchod a marketing
Charakteristika
Specialista služeb zákazníkům zajišťuje expertní podporu interním i externím zákazníkům obchodní společnosti, podílí se na řešení problémů a zpracovává analýzy a metodické postupy směřující k poskytování kvalitních služeb zákazníkům obchodní společnosti.
Pracovní činnosti
- Poskytování konzultací zákazníkům v případě složitých problémů.
- Aktivní podíl na udržování a rozvíjení vztahů se strategickými klienty.
- Koordinace vyřizování stížností zákazníků, poskytování technických a cenových informací.
- Akvizice nových zákazníků.
- Tvorba analýz zákaznických požadavků.
- Vedení příslušné dokumentace.
- Zajišťování vzdělávání v oblasti komunikace se zákazníky.
- Studium nových poznatků v oboru a jejich aplikace do praxe.
- Technická příprava a podpora vzdělávacích kurzů.
- Spolupráce s vedením vzdělávacího střediska, vnitropodnikovým útvarem vzdělávání.
- Poskytovaní odborné supervize operátorům přímo na pracovišti.
- Vedení a koordinace zaměstnanců, rozdělování úkolů a kontrola jejich plnění, motivování, hodnocení zaměstnanců.
- Příprava prezentací pro vzdělávání zákazníků.
Kód ISCO
2432
Více informací
Specialista marketingu
Odborný směr
Obchod a marketing
Charakteristika
Specialista marketingu zajišťuje marketingové aktivity vycházející ze strategického plánu organizace, jejichž cílem je zviditelnění a propagace společnosti, produktů nebo konkrétní značky. Komplexně zajišťuje aktivity spojené s průzkumem trhu, spolupracuje s reklamními, marketingovými a PR agenturami a obchodním oddělením společnosti.
Pracovní činnosti
- Realizace marketingových aktivit.
- Spolupráce na tvorbě marketingového a obchodního plánu.
- Analýza prodeje a trhů a monitoring trhu.
- Vyhodnocování efektivity marketingových činností.
- Komunikace s médii, distribuce tiskových zpráv, realizace Public Relations.
- Komunikace s marketingovými odděleními obchodních partnerů.
- Podpora prodejců - obchodních zástupců.
- Analýza vnějších a vnitřních činitelů (SWOT analýza).
- Vyhledávání příležitostí na trhu.
- Vytváření optimální marketingové strategie.
- Získávání informací o potenciálu trhu, konkurenci, požadavcích zákazníků a produktech.
- Příprava a realizace aktivit pro zvýšení prodeje.
- Spolupráce při tvorbě, zajišťování a aktualizaci webových stránek a informačních a propagačních materiálů.
- Prezentace firmy nebo organizace na internetu a aktualizace uveřejňovaných informací.
Kód ISCO
2431
Více informací
Manažer reklamy
Odborný směr
Obchod a marketing
Charakteristika
Manažer reklamy zajišťuje součinnost a komunikaci mezi útvary uvnitř i vně reklamní agentury.
Pracovní činnosti
- Koordinace součinnosti jednotlivých útvarů agentury.
- Zprostředkování úplného a pružného přenosu informací mezi obchodním útvarem a kreativním útvarem potřebných k výrobě reklamních podkladů.
- Zajišťování dohledu nad výrobou podkladů pro reklamní kampaň.
- Koordinace dodávání reklamních podkladů z produkčních firem do médií.
- Kontrola kvality a správnosti uveřejňovaných reklamních výstupů agentury.
- Vyřizování reklamací.
- Jednání a spolupráce s ostatními útvary agentury.
- Tvorba strategií a akviziční činnost.
- Vyhodnocování úspěšnosti a efektivity kampaní.
Kód ISCO
2431
Více informací
Manažer marketingu
Odborný směr
Obchod a marketing
Charakteristika
Manažer marketingu řídí marketingové aktivity firmy. Řídí, koordinuje a podílí se na marketingovém výzkumu, plánování výrobků a trhů, tvorbě cen, distribuční politice, podpoře prodeje a plánování služeb zákazníkům.
Pracovní činnosti
- Vedení oddělení marketingu.
- Příprava a koordinace marketingových strategií.
- Tvorba marketingového mixu (produkt, cena, distribuce, propagace).
- Vyhodnocování efektivity marketingových činností.
- Analyzování prodeje a trhů včetně pravidelného monitorování.
- Vyhledávání a vyhodnocování příležitostí na trhu.
- Komunikace s médii, distribuce tiskových zpráv, public relations.
- Rozhodování o vzhledu a náplni propagačních materiálů.
- Zabezpečování efektivní distribuce marketingových materiálů.
- Sestavování a vyhodnocování SWOT analýzy.
- Získávání informací o potenciálu trhu, konkurenci, požadavcích zákazníků a produktech.
- Řízení marketingových průzkumů.
- Reprezentování organizace na veletrzích, výstavách, jednáních s obchodními partnery, klíčovými zákazníky a dalšími subjekty.
- Komunikace s dalšími odděleními organizace a koordinace marketingových aktivit napříč organizací.
Kód ISCO
2431
Více informací
Media buyer
Odborný směr
Obchod a marketing
Charakteristika
Media buyer zajišťuje nákup reklamního prostoru a času v médiích na základě analýzy jejich hodnoty a účinku.
Pracovní činnosti
- Sběr dat a informací z oblasti médií.
- Aplikace poznatků ze sběru dat a informací z oblasti médií do mediálního plánu.
- Definice cílových skupin pro zpracování mediálního plánu a reklamní kampaně.
- Výběr vhodných médií, míst a časů pro umístění reklamy s ohledem na cílovou skupinu.
- Určení frekvence uveřejňování reklamního sdělení.
- Komunikace s analytickými odděleními jednotlivých médií k získání aktuálních dat a informací pro zpracování mediálního plánu.
- Prezentace strategie a mediálního plánu zákazníkovi a jeho obhajoba.
- Sestavení optimálního mediálního plánu.
- Vyjednání cen se zástupcem médií a realizace nákupu konkrétního reklamního prostoru a času v médiích.
- Příprava podkladů pro rámcové a obchodní smlouvy.
- Nákup reklamního prostoru a času v médiích za optimálních podmínek pro zadavatele reklamy.
- Vyhotovení předběžného i konečného rozpočtu včetně detailního mediálního plánu.
- Kontrola plnění všeobecných obchodních podmínek u jednotlivých dodavatelů médií včetně finančního plnění.
- Vyhodnocení a zpracování reportu o zrealizované reklamní kampani a plnění mediálního plánu.
- Vedení reklamačního řízení včetně jeho evidence.
- Sledování vývoje mediálního trhu.
- Vedení příslušné administrativy spojené s nákupem mediální kampaně.
Kód ISCO
2431
Více informací
Specialista merchandisingu
Odborný směr
Obchod a marketing
Charakteristika
Specialista merchandisingu zajišťuje komplexní činnosti pro prezentaci zboží nebo služby, jejichž cílem je zviditelnění a propagace zboží nebo služby konkrétní firmy či organizce a následná maximalizace prodeje.
Pracovní činnosti
- Návrh a zpracování optimální merchandisingové strategie.
- Komunikace s marketingovým oddělením obchodního partnera.
- Tvorba plánogramů části nebo celé obchodní jednotky.
- Péče o vizuální stránku provozovny včetně uspořádání, rozmístění a vystavení zboží.
- Péče o zboží a podpora jeho prodeje.
- Popis základních identifikačních údajů vybraného výrobku.
- Podpora prodeje pomocí merchandisingových aktivit.
- Sledování rotace zboží a optimálního stavu zásob.
- Analýza, vyhodnocení a reporting merchandisingových aktivit.
- Získání tržních informací od konkurence a zákazníků.
- Spolupráce na prezentačních a letákových akcích.
- Komunikace s obchodním partnerem.
Kód ISCO
2431
Více informací
Manažer nákupu velkoobchodu
Odborný směr
Obchod a marketing
Charakteristika
Manažer nákupu velkoobchodu zajišťuje a sjednává obchodní zakázky mezi dodavateli zboží a velkoskladem. Zajišťuje flexibilní a operativní řízení oddělení nákupu s cílem zefektivnit celý nákupní proces a získat spolehlivé obchodní partnery za výhodných smluvních obchodních podmínek.
Pracovní činnosti
- Vedení oddělení nákupu velkoobchodu.
- Tvorba a stanovení nákupních strategií na dané dílčí období.
- Získávání výhodnějších obchodních podmínek od strategických dodavatelů.
- Monitorovaní trhu s cílem nalezení nových dodavatelů.
- Vyjednávání o cenách a obchodních podmínkách s dodavateli.
- Tvorba finančních analýz nákupů za dané časové období.
- Komunikace s obchodními zástupci dodavatelů.
- Prezentování firmy na trhu v českém a cizím jazyce.
- Personální vedení oddělení nákupu.
- Vyhodnocování zjištěných dat nákupů a stanovení návrhů na optimalizaci podporovaných dodavatelů v interní databázi firmy (koordinace).
- Komunikace s oddělením prodeje k zajištění optimalizace nákupů daného sortimentu.
Kód ISCO
2433
Více informací
Lesní inženýr pro obchod, expedici a dopravu dříví
Odborný směr
Lesní hospodářství
Charakteristika
Lesní inženýr pro obchod, expedici a dopravu dříví organizuje a řídí veškerý obchod, expedici a dopravu dřeva a vzájemně tyto činnosti koordinuje.
Pracovní činnosti
- Komunikace s odběrateli a dodavateli dříví, akviziční činnost spojená s obchodem dříví.
- Řízení činností spojených s prodejem i nákupem dříví a optimalizace dopravně-přepravních a skladových procesů při jeho expedici.
- Komplexní zajištění, organizace a řízení provozu techniky v dopravě a expedici dříví.
- Organizace výkupu dřevní hmoty, uzavírání obchodních smluv a vyjednávíní o cenách s obchodními partnery, zpracování podkladů pro fakturaci dříví.
- Spolupráce při plánování výroby dříví.
- Zajištění provozuschopnosti výrobních zařízení, řízení obnovy parku strojů a ekonomické efektivnosti strojních investic, případné využití možnosti čerpat finanční příspěvky.
- Vedení příslušných dokumentací v lesním hospodářství.
- Volba optimální sortimentace surového dříví.
- Zajišťování přepravy prostřednictvím různých druhů dopravy (silniční, železniční, vodní, kombinované a další).
Kód ISCO
2433
Více informací
Specialista poradenství a prodeje potravinářských surovin
Odborný směr
Potravinářství a krmivářství
Charakteristika
Specialista poradenství a prodeje potravinářských surovin nabízí a prodává hotové potraviny, suroviny pro výrobu potravin, přídatných látek pro výrobu potravin a poskytuje odborné poradenství a odbornou pomoc zákazníkům.
Pracovní činnosti
- Nabídka a prodej hotových potravin, surovin, přídatných látek pro výrobu potravin zákazníkům.
- Příprava podkladů pro uzavírání obchodních smluv.
- Sestavení kalkulace ceny potravinářských surovin a služeb s nimi souvisejících.
- Prezentace prodávaných suroviny a možnosti jejich uplatnění v daném potravinářském oboru.
- Styk se zákazníky a péče o zákazníka.
- Poskytování odborného poradenství a servisu zákazníkům v oblasti prodeje potravinářských surovin.
- Poskytování informací o nových právních předpisech, týkajících se výroby potravin.
- Pomoc při zpracování systémů správné výrobní praxe.
- Zpracovávání rozborů efektivnosti prodeje potravinářských surovin, jednotlivých obchodních akcí nebo významných obchodních případů.
- Zajišťování realizace zakázek včetně jejich evidence.
- Vyřizování reklamací.
- Poskytování informační zpětné vazby výrobcům.
Kód ISCO
2433
Více informací
https://nsp.cz/jednotka-prace/specialista-poradenstvi-a-4bea
Inženýr chemie produktmanažer
Odborný směr
Chemie
Charakteristika
Inženýr chemie produktmanažer plánuje, organizuje a realizuje prodej konkrétním zákazníkům v rámci daného výrobkového portfolia, na základě důkladné znalosti chemických produktů a znalosti prodeje.
Pracovní činnosti
- Koordinace prodeje chemických výrobků dané produktové skupiny.
- Plánování, realizace a vyhodnocení komunikace a jednání se zákazníky a obchodními partnery.
- Vyřizování obchodní korespondence.
- Komunikace se zákazníky.
- Zabezpečení vyřizování reklamací.
- Koordinace přípravy podkladů pro zpracování obchodního plánu v rámci výrobkového sortimentu.
- Zajištění zpracování marketingového plánu v oblasti produktové odpovědnosti a zajištění jeho aktualizace.
- Řízení a koordinace činnosti podřízených pracovníků.
- Řízení toku informací souvisejících s prodejními aktivitami a jednáním.
- Vyhodnocování dat z hlediska plnění cílů pro danou oblast.
Kód ISCO
2433
Více informací
Manažer zahraničního obchodu
Odborný směr
Obchod a marketing
Charakteristika
Manažer zahraničního obchodu reprezentuje společnost v zahraničních obchodních záležitostech, vytváří a realizuje obchodní strategii firmy v oblasti zahraničního obchodu.
Pracovní činnosti
- Stanovení strategie firmy v oblasti zahraničního obchodu.
- Sestavování marketingových plánů pro prodej zboží a výrobků zahraničním obchodním partnerům.
- Aktivní vyhledávání nových obchodních příležitostí na zahraničních trzích.
- Provádění průzkumů a analýz zahraničních trhů.
- Řízení efektivního hospodaření a výkonnosti svěřeného útvaru.
- Příprava a realizace obchodních případů až po uzavření obchodních smluv.
- Koordinace činností s ostatními útvary společnosti.
- Navazování, udržování a rozšiřování vztahů se zahraničními obchodními partnery.
- Prezentace nabízených řešení zahraničním obchodním partnerům.
- Příprava podkladů a zpracování cenových kalkulací.
Kód ISCO
2433
Více informací
Manažer odbytu velkoobchodu
Odborný směr
Obchod a marketing
Charakteristika
Manažer odbytu velkoobchodu řídí, zajišťuje a sjednává prodej zboží z velkoskladu jednotlivým odběratelům na základě vyjednaných obchodních podmínek obou stran. Zajišťuje plynulé a efektivní řízení odbytového úseku směřující k získání nových a udržení stávajících strategických a loajálních odběratelů.
Pracovní činnosti
- Vedení oddělení odbytu velkoobchodu.
- Tvorba a stanovení strategie prodeje na dané dílčí období.
- Udržování a upevňování vztahů za pomocí vyššího stupně poskytovaných služeb vůči strategickým odběratelům.
- Provádění aktivního průzkumu trhu zacíleného na potenciální nové odběratele.
- Pravidelné monitorování, vyhodnocování a prezentování objemu prodejů, obrátkovosti daného sortimentu a počtu zákazníků.
- Spolupráce s obchodními zástupci velkoskladu při sběru informací o spotřebitelích na trhu.
- Prezentování firmy na trhu v českém a cizím jazyce.
- Personální vedení oddělení prodeje.
- Vyhodnocování zjištěných dat o objemech prodejů poskytované vedení firmy a stanovení návrhů na optimalizaci složení zákazníků v interní databázi firmy.
- Příprava návrhů pro oddělení nákupu pro zajištění dostatečných skladovacích zásob daného sortimentu podle poptávky zákazníků za dané časové období.
Kód ISCO
2433
Více informací
Specialista poradenství a prodeje krmiv
Odborný směr
Potravinářství a krmivářství
Charakteristika
Specialista poradenství a prodeje krmiv nabízí a prodává hotové krmné směsi, krmné suroviny, premixy a doplňkové látky a poskytuje zákazníkům poradenství a odbornou pomoc zaměřenou na správnou výživu zvířat.
Pracovní činnosti
- Nabízení a prodej hotových krmných směsí a medikovaných krmiv zemědělským subjektům.
- Nabízení a prodej doplňkových látek, premixů a krmných surovin výrobcům krmných směsí.
- Sestavení kalkulace ceny krmivářských surovin a služeb s nimi souvisejících.
- Pomoc při zpracování systémů správné výrobní praxe při výrobě krmných směsí.
- Poskytování informací o nových právních předpisech, týkajících se krmivářství a chovu hospodářských zvířat.
- Odborný servis a poradenství zaměřené na výživu a chov zvířat určených k produkci potravin.
- Zpracovávání rozborů efektivnosti prodeje krmiv, jednotlivých obchodních akcí nebo významných obchodních případů.
- Tvorba receptury krmných směsí podle požadavku zákazníka.
- Příprava podkladů pro uzavírání obchodních smluv.
- Zajištění realizace zakázek včetně jejich evidence.
- Vyřizování reklamací.
- Styk se zákazníky a péče o zákazníka.
Kód ISCO
2433
Více informací
Kožařský specialista nákupčí a zbožíznalec
Odborný směr
Kožedělná a obuvnická výroba
Charakteristika
Kožařský specialista nákupčí a zbožíznalec zajišťuje nákup surovin, materiálů a komponentů v kožedělné výrobě a posuzuje kvalitativní parametry polotovarů při nákupu.
Pracovní činnosti
- Posuzování druhu materiálu a kvality podešví, ztužovacích dílců, šicích nití, lepidel, zdrhovadel, kování, stélek obuvi a hotových svršků obuvi.
- Zajišťování nákupu usní, textilií, záměnných materiálů pro svrškové i spodkové dílce obuvi.
- Sledování a aplikace evropských směrnic pro kožedělnou výrobu, zejména hygienických směrnic pro materiály.
- Sledování módních trendů v materiálech.
- Vedení příslušné dokumentace k používaným obuvnickým nebo galanterním materiálům.
Kód ISCO
2433
Více informací
Nákupčí informačních a komunikačních technologií
Odborný směr
Informační technologie
Charakteristika
Nákupčí informačních a komunikačních technologií připravuje a realizuje nákup produktů a služeb v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT), podílí se na tvorbě koncepce zajištění nákupu produktů a služeb v oblasti ICT (strategie sourcingu), na přípravě smluv pro nákup ICT produktů a služeb a sleduje vývoj trhu ICT jak z pohledu technologií, tak i cen.
Pracovní činnosti
- Tvorba strategie sourcingu.
- Výběr nejvhodnějších dodavatelů pro jednotlivé ICT služby.
- Analýza požadavků na nové aplikace a technologie z pohledu možností jejich nákupu.
- Analýzy zásob ICT produktů/zařízení na skladě a náhradních dílů.
- Analýzy počtu licencí používaného software a výběr nejvhodnějšího modelu licencování.
- Analýzy současné i perspektivní nabídky na trhu informačních a komunikačních technologií.
- Nákup produktů a služeb informačních a komunikačních technologií.
- Řízení a kontrola poprodejního servisu.
- Uzavírání smluv na produkty a služby a jejich dodatků - dohod o poskytované úrovni služeb (SLA). Jejich následná průběžná kontrola.
- Příprava, organizace a realizace výběrových a poptávkových řízení v oblasti ICT.
- Řízení dodavatelsko-odběratelských vztahů a projektů dodávky ICT produktů a služeb dle koncepce jejich zajištění (strategie sourcingu).
- Aktualizace stávajících kontraktů.
- Řešení reklamací, řešení sporů s dodavatelem.
- Interní audity průběhu projektů dodávky ICT produktů a služeb, vyhodnocování efektivity nákladů.
- Budování a řízení partnerství s uživateli ICT v podniku.
Kód ISCO
2434
Více informací
Manažer zahraničního obchodu
Odborný směr
Obchod a marketing
Charakteristika
Manažer zahraničního obchodu reprezentuje společnost v zahraničních obchodních záležitostech, vytváří a realizuje obchodní strategii firmy v oblasti zahraničního obchodu.
Pracovní činnosti
- Stanovení strategie firmy v oblasti zahraničního obchodu.
- Sestavování marketingových plánů pro prodej zboží a výrobků zahraničním obchodním partnerům.
- Aktivní vyhledávání nových obchodních příležitostí na zahraničních trzích.
- Provádění průzkumů a analýz zahraničních trhů.
- Řízení efektivního hospodaření a výkonnosti svěřeného útvaru.
- Příprava a realizace obchodních případů až po uzavření obchodních smluv.
- Koordinace činností s ostatními útvary společnosti.
- Navazování, udržování a rozšiřování vztahů se zahraničními obchodními partnery.
- Prezentace nabízených řešení zahraničním obchodním partnerům.
- Příprava podkladů a zpracování cenových kalkulací.
Kód ISCO
2434