Predikce zaměstnanosti v profesích (Kompas)
Počet zaměstnanců v profesi
Charakteristika profese Informace v tomto bloku jsou přebírány z webu NSP
Procesní konzultant
Odborný směr
Informační technologie
Charakteristika
Procesní konzultant se zaměřuje na zlepšování podnikových postupů a procesů, analyzuje a navrhuje procesy systému řízení organizace prostřednictvím automatizace a funkcionalit ICT. Vykonává analytické, plánovací a rozhodovací aktivity. Provádí procesní diagnostiku, navrhuje účinné přístupy a metody optimalizace a zlepšování procesů pro dosahování vysokých finančních výnosů a udržování zákaznické spokojenosti. Spolupodílí se na tvorbě zadání pro vyvolání změn v ICT, případně popisech procesů pro dodržení kvality ICT služeb.
Pracovní činnosti
- Konzultace a implementace metodik procesní optimalizace, designu procesů a zvyšování kvality výrobků a služeb pro výrobní i nevýrobní organizace u zákazníků.
- Návrh vhodné metodiky měření procesů a tvorba plánu sběru dat.
- Vyhledávání potenciálních problémů a plýtvání prostřednictvím měření produktivity procesů.
- Doporučení nastavování a zlepšování systému procesního řízení (Business Process Management System – BPMS) a správa procesního modelu.
- Popis procesů a návrh potřebných změn pro dodržení kvality ICT služeb.
- Vysvětlování a ovlivňování přístupu k řízení procesů v celé organizaci prostřednictvím konzultační činnosti.
- Návrh způsobů zlepšování a vyhodnocení procesů prostřednictvím workshopů, rozhovorů a projektové práce.
- Podpora pro řízení kvality informačního systému v kontextu mezinárodních norem používaných u zákazníků.
- Analýza, návrh, dokumentace, standardizace a optimalizace podnikových procesů a podnikové organizace (pro různé procesy – např. finance, obchod, výroba a pro různá odvětví).
- Navrhování procesních oblastí pro automatizaci, nebo jiné pokrytí funkcionalitami ICT.
- Podílení se na tvorbě zadání pro vyvolání změny ICT na základě změn v procesech.
- Vedení aktivit směřujících ke zvýšení spokojenosti klientů.
- Konzultace, vysvětlování a přesvědčování stakeholderů o přínosech procesního řízení, prezentace a reportování stavu zlepšování procesů v organizacích.
- Pomoc při stanovení priorit projektů, zlepšování procesů a stanovení cílů, opatření a metrik zlepšování procesů.
Kód ISCO
2421
Více informací
Průmyslový inženýr
Odborný směr
Povolání bez oboru a mezioborová
Charakteristika
Průmyslový inženýr plánuje, projektuje, řídí a implementuje komplexní integrované výrobní systémy a systémy pro poskytování služeb, zabezpečuje jejich vysokou výkonnost, spolehlivost, řízení nákladů, zlepšování procesů, zvýšení produktivity práce a efektivity výroby.
Pracovní činnosti
- Řízení projektů v oblasti průmyslového inženýrství zaměřené na zlepšování procesů v organizaci.
- Aplikace metod průmyslového inženýrství v organizaci.
- Analýza výrobních a nevýrobních procesů v organizaci.
- Analýza a měření spotřeby práce v oblasti výroby, administrativa a logistiky.
- Spolupráce na inovacích produktů, procesů a strategických inovacích.
- Spolupráce na vytváření/změně strategie společnosti.
- Optimalizace a standardizace výrobních a nevýrobních procesů v organizaci.
- Identifikace a eliminace plýtvání v procesech organizace.
- Spolupráce při zavádění norem spotřeby práce na pracovišti.
- Návrh nových pracovních postupů na zvýšení efektivnosti výroby a produktivity práce v rámci organizace.
- Kontrola úspěšnosti nástrojů průmyslového inženýrství v organizaci.
- Moderace workshopů v oblasti zlepšování procesů.
- Vzdělávání a trénink pracovníků v oblasti zlepšování procesů.
Kód ISCO
2421
Více informací
Personalista specialista
Odborný směr
Ekonomika, administrativa, personalistika
Charakteristika
Personalista specialista zajišťuje vedení personální agendy, strategický rozvoj vzdělávání a řeší problematiku pracovněprávních vztahů.
Pracovní činnosti
- Usměrňování personální politiky s vazbou na vývoj a záměry organizace.
- Zpracování výhledů a koncepcí v oblasti lidských zdrojů.
- Tvorba personálních hodnotících systémů a nástrojů k utváření podnikové kultury.
- Příprava a realizace přijímacích a propouštěcích procedur ve firmě.
- Spolupráce s vedením firmy při vytváření a naplňování systému odměňování a hodnocení zaměstnanců.
- Zpracování výkladů a stanovisek ke složitým pracovněprávním sporům.
- Jednání s externími organizacemi (úřady práce, sociální úřady, inspektoráty bezpečnosti práce apod.).
- Sledování legislativních změn v oblasti pracovněprávní problematiky.
- Vytváření programů kariérového růstu a vzdělávání zaměstnanců.
Kód ISCO
2423
Více informací
Projektový manažer
Odborný směr
Management
Charakteristika
Projektový manažer zodpovídá za plánování, organizování, řízení a kontrolu realizace projektu tak, aby bylo dosaženo stanovených projektových cílů, a to ve stanoveném termínu a v rámci stanoveného rozpočtu projektu.
Pracovní činnosti
- Řízení projektu ve všech jeho fázích - inicializace, plánování, realizace, monitoring a reporting, prezentace výstupů, vyhodnocení a uzavření.
- Stanovení časového a finančního plánu realizace projektu.
- Sestavení, vedení a řízení projektového týmu.
- Řízení finančních zdrojů, nákladů, výnosů a cash flow projektu.
- Koordinace postupů prací a návazností činností v jednotlivých úkolech.
- Řízení komunikace v projektu, podpora a motivování členů projektu k efektivnímu výkonu.
- Řízení a kontrola kompletní dokumentace k projektu.
- Analýza a řízení rizik a příležitostí v projektu.
- Řízení kvality projektu, včetně kontroly hygieny a bezpečnosti práce.
- Řízení všech dostupných zdrojů v projektu.
- Koordinace a spolupráce při tvorbě vstupních analýz předmětu a cílů projektu.
- Spolupráce na výběrovém řízení a smluvním zabezpečení projektu.
- Řízení změn v projektu.
- Kontrola dodržování harmonogramu prací, výstupů z projektu a jejich akceptace zúčastněnými stranami.
- Reportování stavu realizace projektu směrem dovnitř projektového týmu i směrem ven na stranu zadavatele projektu.
Kód ISCO
2422
Více informací
Manažer řízení rizik
Odborný směr
Ekonomika, administrativa, personalistika
Charakteristika
Manažer řízení rizik stanovuje pravidla, rámce a limity pro řízení rizik s cílem zvyšování hodnoty firmy při podstupování celkového rizika, které je pro vlastníka akceptovatelné.
Pracovní činnosti
- Definování souhrnných postupů, pravidel a rizikových limitů.
- Rozvoj, implementace a monitoring efektivního systému řízení rizik.
- Identifikace rizik a jejich odborné posouzení.
- Zhodnocení a ocenění rizik.
- Návrh a implementace vhodného postupu k eliminaci rizik.
- Dohled nad řízením rizik a kontrola dodržování schválených rizikových rámců vč. limitů, metodik a postupů řízení rizik.
- Metodická a poradenská činnost v oblasti řízení rizik.
- Organizace a koordinace prací v rámci řízení rizik, spolupráce s dalšími odděleními společnosti.
- Reporting vedení společnosti.
- Vedení příslušné dokumentace.
Kód ISCO
2422
Více informací
Riskmanažer v pojišťovnictví
Odborný směr
Bankovnictví, finance a pojišťovnictví
Charakteristika
Riskmanažer v pojišťovnictví posuzuje přijatelnost pojistných rizik a metodicky řídí činnost v této oblasti.
Pracovní činnosti
- Formulování zásad obchodní politiky v souvislosti s přebíráním přijatelného rizika.
- Oceňování a posuzování přijatelnosti rizik u nejsložitějších průmyslových a podnikatelských případů pojištění.
- Stanovení maximální možné škody pojišťovny pro jednotlivá pojistná nebezpečí na jednotlivých místech pojištění.
- Navrhování úprav podmínek pojištění.
- Rozhodování o podmínkách a přijatelnosti rizika, schvalování výše rizik.
- Posuzování výstupů z analýz jednotlivých rizik, předkládání opatření ke snížení rizik a zvýšení účinnosti preventivních opatření.
- Koordinace zpracování metodiky pro efektivní a objektivní posouzení a oceňování pojistných rizik.
- Zavádění metod prevence přijatých pojistných rizik.
- Kontrola plnění uložených opatření ke snížení rizika.
- Spolupráce se zajišťovnami.
- Poradenská a školicí činnost a odborná pomoc Likvidátorům pojistné události a Pojišťovacím poradcům.
- Sledování vývoje pojistného trhu a hospodářského vývoje.
- Spolupráce na tvorbě pojistných produktů a pojistných podmínek v oblasti definování zábranných a preventivních opatření.
- Vedení příslušné dokumentace.
Kód ISCO
2422
Více informací
Specialista bankovních strategií
Odborný směr
Bankovnictví, finance a pojišťovnictví
Charakteristika
Specialista bankovních strategií zpracovává koncepci strategie a politiky banky v oblasti měnové a devizové včetně nástrojů k její realizaci.
Pracovní činnosti
- Tvorba koncepce strategie a politiky banky.
- Formulování závěrů bankovní politiky a vytváření prognóz pro řízení aktiv a pasiv.
- Vyhodnocování úspěšnosti banky ve všech oblastech působení.
- Poradenství v zásadních činnostech banky a v oblasti jejího řízení.
Kód ISCO
2422
Více informací
Manažer zahraničního obchodu
Odborný směr
Obchod a marketing
Charakteristika
Manažer zahraničního obchodu reprezentuje společnost v zahraničních obchodních záležitostech, vytváří a realizuje obchodní strategii firmy v oblasti zahraničního obchodu.
Pracovní činnosti
- Stanovení strategie firmy v oblasti zahraničního obchodu.
- Sestavování marketingových plánů pro prodej zboží a výrobků zahraničním obchodním partnerům.
- Aktivní vyhledávání nových obchodních příležitostí na zahraničních trzích.
- Provádění průzkumů a analýz zahraničních trhů.
- Řízení efektivního hospodaření a výkonnosti svěřeného útvaru.
- Příprava a realizace obchodních případů až po uzavření obchodních smluv.
- Koordinace činností s ostatními útvary společnosti.
- Navazování, udržování a rozšiřování vztahů se zahraničními obchodními partnery.
- Prezentace nabízených řešení zahraničním obchodním partnerům.
- Příprava podkladů a zpracování cenových kalkulací.
Kód ISCO
2422
Více informací
Kouč
Odborný směr
Věda, vzdělávání, sport
Charakteristika
Kouč prostřednictvím specifických psychologických a koučovacích technik a koučovacích otázek podporuje jednotlivce nebo pracovní týmy při nalézání optimálních postupů, strategií, plánů a řešení v oblasti řízení a rozvoje managementu.
Pracovní činnosti
- Podporování klienta při nalézání optimálních postupů, strategií, plánů a řešení.
- Podporování klienta při osobním a profesním rozvoji.
- Stanovování vhodných koučovacích technik a postupů v procesu koučování.
- Studium nových poznatků v oboru a jejich aplikace do procesu koučování.
- Spolupráce s útvarem lidských zdrojů na implementaci procesu koučinku do organizace.
- Vedení administrativy a dokumentace spojené s koučováním.
- Vyhodnocování efektivity (vstupů a výstupů) procesu koučování s klientem.
Kód ISCO
2424